Įrašas
Akvilė Gelžinytė
Miuziklas - pirmas žvilgsnis į industriją ir reta pramoga lietuvio akiai

Miuziklas. Tai atskiras žanras, kur muzika susilieja su teatru. Dažnai gretinamas su opera, tačiau turintis kitokią charakteristiką: dinamiškesnis, artimesnis auditorijai, daugiau teksto ir šokio talpinantis, iš atlikėjo reikalaujantis trigubo profesionalumo - įtaigios vaidybos, nepriekaištingo vokalo, šokio gracijos. Šių miuziklų apžavų meistrai - Broadway (apimantis 41 teatrą Niujorke) ir West End (apimantis 39 teatrus Londone), aukščiausios kokybės standartą keliantys teatrai (dažniausiai rodantys miuziklus). Spektaklio pastatymas viename iš jų - didžiausia režisieriaus ir trupės sėkmė.
Lietuvoje muziklas - retesnis reiškinys. Yra vos kelios vietos, kur miuziklai rodomi reguliariai, kartais pasirodo vienas kitas renginys arenose, tačiau giliai miuziklo kultūrai formuotis tokia terpė nėra pakankama. Miuziklo grožis yra tiesiogiai priklausomas nuo atlikimo kokybės - tai yra daugiausiai darbo reikalaujantis faktorius, o mes dažniausiai auginame arba balerinas, arba muzikantus, bet miuziklo atlikėjų nuo vaikystės neruošiame. Nėra nei didelės paklausos, nei pasiūlos, nei daug specifiškai šio žanro profesionalų. Čia viskas ir sustoja.
Pasaulio rinkoje, o ypač Broadway ir West End, miuziklas yra suvokiamas kaip atskiras, specifinio pasirengimo reikalaujantis žanras. Treniruojant muzikinio teatro atlikėją, lygiavertiškai dėstomos 3 disciplinos: vokalas, vaidyba ir šokis. Menininkas, norėdamas pradėti karjerą, turi būti itin stiprus visose trijose sferose. Todėl ir mokymosi procesas yra sudėtingas, o konkursas - didžiulis. Ieškoma multi talentų. Būsimų miuziklo artistų perklausose taip pat visuomet tikrinamos visos 3 disciplinos. Įprastinis paketas toks: viena klasikinė baladė, viena daina iš modernaus miuziklo, vienas klasikinis monologas (taip, dažniausiai Šekspyras), vienas modernus monologas, choreografijos workshop’ai, baleto ir džiazo pagrindiniai elementai.
Žvelgiant mano jaunu ir ambicingu žvilgsniu, Lietuva jau atrodo pasiruošusi priimti miuziklą ir leisti jam įsišaknyti giliau. Tačiau tuomet muzikinio teatro kultūra turėtų pajudėti iš pašaknų. Stengiantis prisijaukinti žiūrovą ir įpratinti prie šio žanro, reikia teikti tik aukščiausią kokybę, o tada jau ir skurdus kultūros finansavimas rodo ragus… Nėra lengva auditoriją pripratinti prie mažiau pažįstamo žanro, nėra lengva ir reformuoti esamą (man gerai pažįstamas pavyzdys yra Vilnius City Opera - naujų, modernių operos idėjų skleidėjai Lietuvoje). Viskas turi savo didžiulę kainą, tačiau turint stiprių žmonių, absoliučių srities profesionalų, dirbančių dėl idėjos, viskas gali virsti realybe.
_______________________________
2019m. Spalio 5 diena, Londonas
Tai diena, kuomet pirmąkart pamačiau ,,Fantomą” gyvai: kokybė, kokios dar nebuvau mačius, balsai, įtaiga, detalių preciziškumas, aukščiausias atlikėjų pilotažas, žadą atima nuo lubų krintantis, o vėliau nuo pirmųjų žiūrovų eilių kylantis krištolo šviestuvas, skambant uvertiūrai… Tądien abejonės neliko. Tai - kitas žingsnis.
2020 metai, vasario 19 diena, Londonas
Perklausos metu mergina prieš mūsų akis padaro aerial cartwheel (persivertimas ore špagato padėtyje gerokai įsibėgėjus). Į antrą etapą nepatenka.
2020 metai, vasario 22 diena, Londonas
Teko mokytis iš choreografo, dirbančiu su ,,Hamilton: An American Musical”. Tai puikaus jauno ir produktyvaus kompozitoriaus Lin-Manuel Miranda darbas, tapęs absoliučiu hitu visame pasaulyje. Tai buvo viena iš keletos mano perklausų - mus mokė originalios Hamilton’o choreografijos, ,,The Room Where It Happens” numerio. Tuomet pirmą kartą supratau, kad svajonės ir aukščiausios prabos artistai yra labai arti, jeigu žinai, kur jų ieškoti, ir turi pakankamai drąsos praverti tas duris.
2020 metai, Kovo 28 diena, Vilnius
Karantinas. Likusios perklausos buvo atšauktos. Bet sėkmingų jau buvo. Kelias link muzikinio teatro palengva klojasi. Kitąmet aš trauksiu į Londoną ir pradėsiu muzikinio teatro studijas. Suprantu, kad į vienas gretas su geriausiais dainininkais-aktoriais-šokėjais dar kurį laiką, o gal ir niekada nestosiu, tačiau skonį, iš ko muzikinis teatras padarytas, patirti gausiu. O tada bus matyt, kas toliau…
_______________________________
Post Scriptum
O jeigu norisi susipažinti su dar vienu Andrew Lloyd Webber’io miuziklu, šiandien vakare “The Shows Must Go On” kanalas įkelia “Love Never Dies” - tai “The Phantom of the Opera” tęsinys, kurio premjera įvyko West End Adelphi teatre 2010 metais. Tačiau šis miuziklas buvo prieštaringai sutiktas Londone, todėl Brodvėjus jo nepaėmė. Pažiūrėkime ir pasvarskytime - įdomu, ar bus aišku, kodėl durys į Brodvėjų nebuvo atviros...
Love Never Dies - FULL STAGE SHOW | The Shows Must Go On - Stay Home #WithMe